fredag 14. november 2014

Av og til kommer det en overaskelse

Interspesifik


Denne så jeg ikke komme! Planten ble kjøpt som "2åring" fra ebay tyskland i 2008 eller 2009, og skulle være kryssing av to forskjellige gule Miniata. Det var før jeg visste at rødfarge på stammen ikke gir gul blomst. Den ble kjøpt sammen med en annen gul (kryssing av to andre gule), som også hadde rødt på stammen.

Denne andre blomstret for noen år siden, vanlig Oransje, og gikk i bøtta!
Denne her har holdt på å gå i bøtta flere ganger, men har de siste årene fristet tilværelsen i baktrappen på jobben...den som ingen bruker. Jeg ventet meg egentlig ikke annet enn en vanlig Oransje, men da jeg plutselig en dag nå for ikke lenge siden, gikk ned for å vanne....var det en stor knopp på vei.

Ikke noe Oransje Miniata her nei!

 
 Hva det er? Nei si det!...Trodde først det ble en "Minigard", da jeg mest synes bladverket kunne ha litt Gardenii i seg. Det er nemlig ikke noe med bladverket som tyder på Nobilis. Ingen lav vifteform. Ingen papiraktig ru overflate. Men nå som blomsten er kommet, har den ikke Gardenii kjennetegn, som at støvbærerne stikker frem. Så denne er nok krysset opp flere ganger, så det er umulig å vite hva det egentlig er. Min gjetning er at selgeren har krysset de to gule som det opprinnelig skulle være, så har det vært ei utro bie på gang, med pollen fra en Interspesifik som er krysset frem i flere generasjoner.
Bladverket, som ikke kan skilles ut fra en annene Miniata, tyder på det. Også det at blomsten er ganske åpen til Inter å være.
Skikkelig fin er den, med hele 24 blomsterknopper. Kanskje jeg skal selvpollinere den, og se hva slags gener som kommer frem da? Gul Inter hadde vært artig!.....uff, har egentlig ikke plass til flere små...som blir store!....men

3 kommentarer:

  1. Hej LadyClive. Det var heldigt, at du ikke smed den ud. Den er bare så smuk :-). Det kan ligefrem være, at den slipper for trappen nu ;-).

    SvarSlett
  2. Utrolig! Det minner oss på at tålmodighet og er en dyd og at alt kan skje i hageverden. Så vakker den er!

    SvarSlett
  3. Nydelig!

    Jeg håper jeg noen gang får blomst på noen av mine, og da kan de om så få være "vanlig oransj" altså. Jeg har vel 8-9 småspirer nå, noen har to, noen har tre blader. De er ikke veldig godt stelt med, for de jeg ullet og dullet og passet på i mente i første omgang, de druknet jeg jo, så disse er får en stemoderling omsorg med litt vann i ny og ne, og ser ut til å trives vel så godt, men en ompotting (jeg har mange i samme potte nå) er vel på tide og se hvordan de vokser videre. Eller vente til våren, vi får se.

    Men får jeg noen gang noe så nydelig.... ja, så er det din fortjeneste, for alle disse små kommer fra frø fra deg-.

    SvarSlett