fredag 15. februar 2013

100 frø!

Det er fort gjort å så 100 frø.
Det skal ikke så mye til. 3-4 blomsterklaser så er man der. Selv om jeg er flink til å kutte stilker er det alltids noe jeg er spent på å krysse, eller jeg vil sikre back up av spesielle planter.

Så er spørsmålet...Får jeg 100 fine planter. NEI! Det får jeg garantert ikke.
Nå får jeg nok færre planter enn jeg kunne for jeg følger slett ikke alltid mine egne råd om f. eks å blande noen dråper hydrogenperidoxid i vannet.

Det gjør at de frøene som ikke spirer raskt, råtner. Så 2-3 uker og jeg kaster resten.
Selvsagt hadde jeg vært nøyere dersom jeg hadde kjøpt dyre frø.

Jeg skyller boksen som brukes i kokende vann og heller kokende vann over papiret i bunnen, og lar det kjøle. That's it!

Så spirer frøene...og så da? Da blir det vel flotte planter ut av alle som har spirt? Neida.
Disse frøene puttet jeg i spireboksen for snaut 14 dager siden. Det er vel en tredel som ikke har spirt, og ikke alle spirene er store nok til å plante. Jeg plantet de 12 beste etter å ha tatt dette bildet. Så lar jeg nok boksen ligge en uke til, for å se om mer kan brukes. Da regner jeg med å ha plantet...kanskje 20 av ca 35. Må sies at jeg plukket klasen med bær på en gang, selv om ikke alle hadde stått røde like lenge. Så et par frø hadde spirt på forhånd og kunne plantes på direkten, andre hadde snaut spirepunkter og kunne stått lenger.
Av disse som jeg planter vil det som regel alltid være noen som ikke vokser. Og noen småplanter vokser sent. Noen fryser hvis jeg er for tøff på våren...som jeg har vært de siste par årene, og andr tar kvelden av andre grunner.
Og for å ta eksempelet i forrige innlegg da jeg hadde 10 planter som blomstret, så ble det noen få spesielle, et par ordinære og 3 -4 som ble kastet. Etter hvert kastet jeg også den rødbrune, da den senere delte seg i 3 stammer og rett og slett ble stygg. Så ca 5 gode planter av de som kom så langt som til å blomstre.

Og frøene på bildet skal bli?.... Ja, si det!
Dette er frø fra Oransje med antydning til grønn midte x Gul med grønn midte. Så hva får jeg da?...Jo Oransje. Men blir de fine eller vanlige? Det vet jeg ikke. Forhåpentligvis vil 10 klare seg så langt som til blomst, så vil det vise seg! Målet er å få gode Bronze med kraftig grønn midte, og noen split, som jeg senere kan få gulgrønne fra.





2 kommentarer:

  1. Wow, 100!!!

    Jeg skjønner hvorfor du ikke syntes jeg hadde mange når jeg bestilte 10 (og fikk 12) Nå ble det jo 0 spirer av dem, så jeg må prøve igjen. Dette fikk meg jo absolutt til å tenke at det ikke er så galskap som jeg tror da, å gå for de litt større frøposjonene... Bare at jeg har jo null suksess med ebayfrø så langt, så jeg vet ikke..

    SvarSlett
  2. Tara, jeg kikket nøye på bildet ditt av Ebayfrøene. De ser jo egentlig greie ut. Noen så kanskje litt tørre og ruflete ut som vil si at de har ligget litt før de ble solgt men ikke noe et par dager i et glass vann ikke skulle fikse.
    Ellers er det nok lurest å så Cliviafrø senere på våren/forsommeren når du ikke har noen spesialplass for dem. Da er det jo varmere og lysere i vinduskarmen. Hvis ikke du allerede har kastet frøene som ikke spirte så putt de i ei potte med blomsterjord og "glem" dem. Kanskje er du heldig og det pluselig kommer noe opp. Jeg pleier putte mine frø som ikke spirer på siden i ei annen potte og av og til kommer det opp noe.

    SvarSlett