onsdag 26. juni 2013

Clivia for Noobies!

Første Cliviaen i huset?..

...ikke så rent få har spurt om dette:

Hvor skal den stå?
Skal den ha mye vann?

Først og viktigst akkurat nå midt på sommeren: IKKE RETT I SOLVINDUET!

Da går det slik:


Planten dauer ikke men bladene blir svidd og ødelagt. Det vokser ut nye men det tar litt tid, så de fleste ikke-entusiaster står nok i fare for å kaste planten. Bare husk en Clivia kan bli svært gammel og er den fin så er den verd og ta vare på.

Litt mer spesifisert så tåler planten nordvindu og nordøst men ikke sør og vest. Dette gjelder april til oktober. Resten av året kan den stå ved hvilket vindu som helst. Den foretrekker faktisk sør og vestvinduet på vinteren for den vil ha det lille lyset vi har her i Norge vinterstid.

Så hvor skal den stå nå? Bra steder er litt innforbi vinduet, eller bak en gardin. IKKE  sett planten i en mørk krok. Det er en sammenheng mellom bladvekst og blomstring, og står den for mørkt vil bladveksten utebli og dermed vil den heller ikke blomstre.

Vann

En Clivia tåler å tørke! Så ingen fare med 3 ukers ferie.
Men det er klart at skal den vokse og bli fin så må det litt vann til og helst litt blomstergjødsel også. I hvertfall av og til. Jeg pleier blande litt tynnere enn det står på flaska. Men altså forholdsvis lite vann.

Nå på sommeren drikker den nok litt hvis det er varmt i rommet. Er potta knusktørr så vann. Men ikke hver dag og ikke for mye. Den skal for all del IKKE stå med røttene i vann i en potteskjuler.

I vinterhalvåret skal det vannes enda mindre (litt avhengig av hvor varmt den står). Under vinterhvilen - hvis potta er knusktørr så gi en liten skvett vann, ...hvis det er antydning til fuktighet, la være!

(dette er generelt, det finnes noen Cliviatyper som foretrekker litt mer vann)

Blomstring

De fleste Clivia (Miniata) blomstrer på våren. En eller ennen gang mellom februar og mai er det vanligste.
Veldig mange har hatt Cliviaplanter i årevis uten blomst. Så hva ble feil?...Jo mest sannsynlig manglende vinterhvile. Noen uker på vinteren (Jeg pleier å si fra nyttår til ut februar) skal den stå frostfritt men kjølig ...og lyst. Og nesten ikke vann.
Og som sagt over, det er en sammenheng mellom bladvekst og blomster så planten bør ha hatt litt greie forhold resten av året. Det er litt forskjell på de forskjellige typene. "Den vanlige orange" tåler som regel mer enn f. eks. en gul, og andre fremavlede varianter.

Lar du blomsten visne på planten vil det, hvis planten har blitt pollinert, komme en klase med frø.
Disse tar nesten året for å modne og tar mye kraft fra planten. Førstegangsblomstrende planter kan bli ødelagt av dette, eller ikke blomstre igjen på årevis. Derfor anbefaler jeg å kutte stilken etter blomstring på nye planter. Surr rundt litt papir når du gjør det for det spruter plantesaft og den er irriterende. Det er også bærene, så ikke noe for stuer med småbarn.

Potter

Voksne Clivia er generelt store planter. Fra frøene såes til de blomstrer første gang går det normalt 3-5 år.  Og de fleste blir større etter dette. Senere kan de få avleggere og noen blir gedigne klumper.
Gjennom denne perioden potter jeg om flere ganger. Jeg begynner med 10 cm potter, så 12-15cm, for å ende opp med 17-30 cm alt etter hvor stor planten blir.
Når røttene klatrer ut av potta og slynger seg ut av hullene i bunn, er det tid for å potte om. Jeg ser også på størrelsesforholdet mellom planten og potta. Jeg har ikke noen spesiell tid jeg potter om på, men det er litt praktisk å ta dette på sommeren ute. I allefall ikke rør voksne planter i vinterhvilen og før blomstring. Røttene skal uansett røres minst mulig.
Jeg foretrekker terakottapotter fordi det gir minst sjanse for at røttene råtner, da de ikke skal stå for fuktig.





10 kommentarer:

  1. Hei! Jeg skulle ønske jeg hadde funnet denne siden før jeg pottet om til en selvvanningspotte her i sommer.. Nå har jeg fått blomsterfluer på planten og skulle bytte jord på den. Da oppdaget jeg at det var masse små, hvite prikker i jorda og rundt røttene til planten. Skal det være sånn, eller er det mugg/flueegg? Hilsen Ellen, ekstra noo noobie. ;)

    SvarSlett
  2. Hei Ellen! Det er ikke godt å si hva prikkene er, neppe småflue egg da disse er i øverste jordlag. Tror mer på mugg. Lukt? Helt generelt så tror jeg ikke selvvanningspotter er greia for Clivia, som skal ha litt mindre vann enn de fleste stueplantene. Spesielt på vinteren. Jeg vil anbefale å potte om i en teracottapotte, og håpe det beste. Hilsen LadyClive

    SvarSlett
  3. Hei, LadyClive! Har akkurat kommer over bloggen din og det var en fin oppdagelse for ei som akkurat har funnet ut at hun har to Cliviaer i husjungelen. Det var en god oversikt du hadde laget her, så takker for den. Jeg har imidlertid et annet spørsmål som det store internett ikke har bydd meg svar på enda: jeg sliter nemlig med at de nederste bladene løsner fra stammen -tynne, delvis misligholdte Cliviaer til nå- og lurte på om du kanskje hadde et råd eller to til hvordan jeg kan få dem tykkere og mer solide i stammen. Hilsen Anna

    SvarSlett
    Svar
    1. Har nok sammenheng med at de var litt misligholdte :) , men det er ikke uvanlig at de nederste bladene visner. Gi nok vann og gjødsel. Vannmengde etter temperaturen der de står. Varmt om sommeren, kan de drikke mye. Kaldt, nesten ikke. På den andre siden skal de ikke overvannes, da råtner de. Plastpotter og potteskjulere er drepen, hvis de får for mye vann.

      Slett
  4. Hei LadyClive,

    Takk for enestående info om Clivia. Du har på en presis måte forklart hvilke krav disse plantene stiller for å bli frodige med nydelige blomster. Jeg har 6 gamle Clivia og noen av dem blomstrer, mens andre kun har pent bladverk. Siden 5 av dem er yngre utgaver av morplanten, antar jeg at egenskapene er ganske like og at det er min ulike praksis med lite eller for mye vann eller plasseringer og temperaturforhold som er avgjørende. Nå skal jeg la de bytte plass og se hva som skjer.

    Mvh Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Når det gjelder avleggere, så er det individuelle forskjeller på hvor mange år det tar før de blomstrer. Normalt blir de lik morplanten, men ikke sjelden blir det litt forskjellig. Til og med forskjell fra år til år. Men tror nok dette helst gjelder krysninger mellom de forskjellige sortene. Eksempler på dette fins i noen av innleggene her i bloggen. Mvh

      Slett
  5. Hei. Har fått min første Clivia. Den står i gangen hvor det er litt mørkere lys enn i stua, og jeg har nok vannet den for mye. Den var fin når jeg kjøpte den for ca 1 mnd sia, men nå har noen blader begynt å visne. Tips?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ser det er lenge siden denne kommentaren, så når det gjelder denne planten håper jeg det gikk bra. Mørk gang er ikke greia, så gjetter på at det var for mørkt. For mye vann er heller ikke bra, men på sommeren drikker de litt, så er nok ikke det alene.

      Slett
  6. Jeg har en enorm Clivia som jeg fikk av mamma når jeg flyttet hjemmefra for over 30 år siden! Jeg har på disse årene pottet om kun en gang, nå er den enorm, og jeg tror jeg kan få 5-6 planter ut av den om jeg potter om forsiktig. Den har nok ikke fått det beste stellet skjønner jeg, aldri latt den få vinterdvale heller. Men takk for gode tips, heretter skal det bli mer omsorg til den flotte planten.

    SvarSlett