onsdag 13. februar 2013

Frø fra "Den Vanlige Orange"

Mange spør om hva de kan forvente hvis de sår frø fra den gode gamle Cliviaen de har hatt i alle år. Bare en ny "vanlig"?

Ikke nødvendigvis. Før jeg begynte å samle Clivia av forskjellig slag, hadde jeg bare en "vanlig".
Nå påstår jeg selvfølgelig at akkurat den planta er særdeles fin!

Det var moro å så frøene hvis jeg fikk noen.
Jeg kunne ingenting om dem og dytta bare hele bæret nedi molda.

Belgisk Hybrid som den egentlig kalles er noen tøffe greier.

Et år ble det hele 10 planter og da de etterhvert blomstret så ble det variasjoner.

Ja, så i vei folkens! Og skulle det bli ordinære farger, så er de helt greie til skyggebedet ute til sommeren.




Jeg fikk en lys....tror forresten jeg fikk 2.

...og minst en mørk oransje....

















....en bronzefarget,... med litt velvilje. De som kalles bronze skal ha grønn midte, som skjærer inn i det oransje. Det hadde ikke denne men blomsten var klart rødbrun.









....og så denne her snålingen!
Tror de kalles Piquet.

1 kommentar: