søndag 17. februar 2013

Gul Clivia

Har du den gule?...spørres det.
Tja, det finnes massevis av forskjellige gule Clivia. Gulfargen kan variere fra mer eller mindre lys gul til creme og nesten hvit. Helt gul eller helt hvit har visst ingen klart å få til ennå selv om jeg har sett bilder av planter som ingen ville kalle annet enn hvit.
Så har vi de som går mot honning eller ferskenfarge, som Chubbs Peach på bildet under.

 
 
Chubbs Peach er et blitt et begrep. Dette er en kryssing som heter Chubbs Peach x Caramel Peach. Og da jeg kjøpte den som småplante i Tyskland hadde jeg nok ikke forventet at den skulle bli så lys.
Folk som ser den (som bare ser en pen plante uten å ha peiling....de fleste altså! )... kaller den hvit. For sammenligning er den gule ved siden på bildet fra Nakamuro Yellow. Nakamuro Yellow kom som frø fra Sør Afrika.
 
Dette er en plante jeg fikk kjøpt gjennom et lokalt gartneri der jeg etter litt masing fikk de til å ta inn ett brett med gule fra Belgia. Jeg kjøpte noen, og slik ble den ene. Skikkelig et prakteksemplar altså. Desverre tok planten kvelden i fjor
 vår da den ble  utsatt for 7 kalde. Heldigvis så har jeg en avlegger jeg håper blir lik denne og noen få frøplanter. Lengste bladet på denne planten var hele 90 cm.
 
 
Så var jeg endelig skikkelig heldig og kom over en "Green Throat". Den har tilogmed brede blad som en belgisk oransje. Gul Clivia har gjerne svært smale blad. Jeg fikk skikkelig hjertebank da jeg kom inn på et privat gartneri og fikk se denne. Og heldigvis fikk jeg kjøpt den. Den var i en litt sliten forfatning men jeg tror den kommer seg. Blomsten her er fra en av avleggerne.
 
 
 

1 kommentar:

  1. Skjønner godt at du er glad i din gule Clivia. Riktig lekker er den!

    SvarSlett