lørdag 1. juni 2019

Fradeling av avleggere

….i et vanskelig tilfelle. Avleggerne sitter tett inntil planten.


Min fineste Bronze er blitt stygg i løpet av vinteren.  Grunnen? For liten potte. Kanskje for lite vann og næring, samt en stor klase frøkapsler eller en kombinasjon. Den hadde satt massevis av avleggere, som heller ikke ser fine ut. Men kan de reddes?

Da jeg tok planten ut av potta, er det nesten ikke jord i den, bare røtter. Kjent problem nå potta blir for liten. 

Røttene er helt sammenfiltret. Først må de løsnes fra hverandre. 



Det går greit. Det kreves bare tålmodighet og litt fingerferdighet.



Avleggerne sitter klin inntil hovedplanten



Ser ingen annen utvei enn å skjære de løs, da det ikke er noen utløpere å løsne. Dersom avleggerene satt i utkanten av potta, er det lettere. Da hadde det vært en utløper jeg kunne skjøre over, og forhåpentligvis røtter på selve avleggeren. Her sitter alt sammen. 
Det sier seg selv at jeg ikke deler mine fineste planter dersom ikke avleggeren sitter helt ytterst...og knapt da. Resultat: mange digre beist!


Det går ikke bedre enn at selv hovedrota deles i to...eller 3 når avleggerne deles.


Sånn gikk det. Nå ligger delene til tørk et døgn, før de pottes. Hva som overlever vet jeg om ca et år.


2 kommentarer:

  1. Gøy med planter som kan deles og bli flere og flere ... Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett