tirsdag 25. juni 2019

Stadig overaskelser

Frøplante av Clivia Caulesence Blush blomstrer, men ikke som ventet


Frøplantene av den grønne (blush) Caulen sådd i 2013, har nådd voksen størrelse...noen...

i hvert fall dem som hadde pigment på stammen. Et par stykker uten pigment, som altså forventes å bli like grønne som morplanten, vokser dårlig og er pjusk.

Dette er den første som blomstrer og resultatet ble uventet. Har ikke notert noen pollinering da jeg sådde frøene, men da blomsten ikke likner en Caulesence, lurer jeg på om det kan ha skjedd. Eller er morplanten en split, men det ser ikke slik ut.

Uansett fin blomst, med en annen farge inni, som kan gi spennende kryssingsmuligheter.

Fargen er en liten tanke gulere enn jeg får det til med mobilkamera :)


Morplanten: 


3 kommentarer:

  1. Hei. Jeg ser også etter clivia med andre farger enn orange. Har du noe tips til hvor jeg kan henvende meg?
    Hilsen hans

    SvarSlett
  2. Er du på Facebook? Jeg har lagt ut masse til salgs på gruppen (og mer kommer, også svært sjeldne planter) : stueplanter og hageplanter NORGE (salg-kjøp---osv ). Har også en gruppe:Clivia Norge
    Hvor holder du til, da det ikke er så lett å pakke store voksne planter, men har også småplanter da (bl a frøplante fra den grønneste Cyrthantifloraen, gul miniata, Chubbs peach, Amelies Lys Ferken).

    SvarSlett
  3. Ikke på Facebook? Da kan du få tak i meg på pm på forumet : Hagegal, http://forum.hagegal.no/index.php
    der jeg også er å finne som LadyClive

    SvarSlett