torsdag 18. april 2013

Nye blomster

 Denne planten er et av barna til min gamle "vanlige". Den er svært liten, ca 35 cm. Så det er stort sett blomst! Det spesielle med denne er at den lukter godt, omtrent som Fresia. De fleste Clivia lukter ikke, så dette er litt spesielt. Den har en blostrende avlegger som dere ser og hele 4 små avleggere.


 
Vicky X J. Handmans GT, den andre av denne kryssingen som blomstrer. Den første blomstret oransje men med digre blomster. Den står forresten også i knopp. Denne her må vel kalles pastel i fargen og med litt grønn midte som jeg desverre ser falmer litt når blomsten springer ut. Den har hele 20 blomsterklokker i klasen så den kommer nok til å bli et syn når flere springer ut.

3 kommentarer:

  1. Så nydelige de er med skikkelig energi-farger.

    SvarSlett
  2. Så flotte.

    Jeg er som du vet biiiiiitte litt misunnelig på de flotte plantene mine. Jeg har ikke håp om blomster på mine enda, jeg skuer stadig etter tegn til nye blad jeg. Det er et stykke igjen til blomst.

    SvarSlett
  3. Sjønner det Tara men med denne dilla kan det lynraskt (eh.... noen år) gå den andre veien. Aaaaalt for mange planter! Og alt for dårlig til å kaste. Dyrt blir det også. Går fort noen sekker med jord (god og dyr) og jeg drar ikke til Danmark på harrytur for å handle kjøtt og alko som andre. Nei jeg handler potter! Går fort tusinger da. For ikke å snakke om strøm til ørten plantelys, avfukter (ja det må til på planterommet fant jeg ut).
    Selvfølgelig er det gøy nå i blomstringstida.
    Men ikke bare misunn meg. Av og til har jeg lyst til å kjøre de på søpla! ( nei, ikke egentlig he he)
    Så har jeg "må se hva de blir" syka. Og..."den er såååå fin, den kan jeg ikke kaste" syka.
    Selge, sa du! Svært få vet hva Clivia er. De påstår de ikke klarer holde liv i planter og det har de kanskje rett i! Selv om en voksen Clivia tåler å bli glemt vannet et halvt år, skal de ha et minimum av forhold for å fortsatt være fine og å blomstre. De fleste skjønner ikke poenget med å kjøpe planter som ikke er i blomst og spesielt ikke hvis de må vente noen år. De større plantene er oftest ikke så fine heller, de blir fort skjeve, brente blad og diverse.
    En grov opptelling nå sier minst 60 voksne, hvorav 10 enten har blomstret, blomstrer eller står i knopp. Like mange toåringer, ca 100 ettåringer og er ikke ferdig med å plante årets men det blir fort 100 det også. Frosten tok en del i fjor blant annet hele kassen med de største fineste frøplantene fra 2009. Det var så fint og varmt i mars, så kom det plutselig ei natt med 7 kuldegrader. Frosten tok en del året før også. I år har jeg ikke fått ut noen. Det er en fremdeles masse snø under epletreet der jeg skal har et sammeleggbart plastdrivhus. Og det andre drivhuset gikk taket på i vinter. Og et vinterdrivhus koster penger!
    Tusen takk for hyggelig tilbakemeldinger Marit, og Tara. Nyt bildene men ikke bare misunn meg!
    Kanskje jeg lager ei liste en dag over planter jeg kan selge.

    SvarSlett